Sökresultat för Ann S. Pihlgren...
Rensa filter?
Läsa, skriva och räkna i förskolan förklarar hur du kan utveckla lärandet hos alla barn. Du som arbetar i förskolan får bland annat hjälp med att:
planera undervisningen på ett sätt som utvecklar barns förmågor
välja arbetsformer som stärker…
Det finns en stark koppling mellan lärande och demokrati. För att kunna verka i demokratin som samhällsmedborgare behövs flera olika kompetenser och EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Lärandet är en demokratisk rättighet, något som varje barn i förskolan har rätt att få med sig från sin tid…
EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Det är viktigt att lärandet grundläggs redan i förskolan, och då behöver barnet få god undervisning i de åtta nyckelkompetenserna.
För att undervisningen ska leda till lärande krävs att förskolepersonalen har goda kunskaper i de åtta nyckelkompetenserna.…
Två områden är viktiga i lärandet: kunskaper och en stark positiv lärandeidentitet. Svensk skolkontext har av tradition lagt fokus på kunskapsmålen, medan lärandeidentiteten ofta behandlats i särskilda lektioner eller aktiviteter som skett separat från övrig undervisning. Den här boken riktar in sig på det andra…
Den här boken ger med sitt konkreta material läsaren verktyg för att kollegialt skapa tillgängligt lärande – socialt, fysiskt och pedagogiskt i förskolans utbildning.Förskolans lärmiljö behöver anpassas för att alla barn ska få tillgång till den undervisning de har rätt till. För att göra det behöver vi observera…
Den enskilda förskollärarens sätt att agera i vardagen påverkas av de teorier om undervisning och lärande hen arbetar utifrån. Genom att synliggöra de teoretiska utgångspunkterna blir det lättare att göra medvetna val av arbetssätt som stödjer och stärker lärandet hos barnen.
I Undervisning i förskolan presenteras de…
Demokratifostran är det mest centrala området i läroplanens värdegrund. Trots det visar forskning och utvärderingar att det i praktiken är klent med elevdemokratin i svensk skola. I den här boken hittar läsaren nycklar till goda arbetssätt som erbjuder många praktiska metoder samt en genomgång av bakomliggande teorier…
Kategorier: Fritidsverksamhet, friluftsdagar etc. Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och samhällsvetenskap Språk och lingvistik Språkundervisning och språkinlärning Språkundervisning: teori och metod
Språkdidaktik i fritidshemmet ger den teoretiska grund och praktiska fördjupning som behövs för att kunna planera, utvärdera och utveckla det språkliga lärandet hos alla elever. Utifrån centrala områden som exempelvis samtal, berättande, högläsning, ord…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Fritidsverksamhet, friluftsdagar etc. Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
Fritidshemmets verksamhet är under stark förändring, med nya styrdokument och ett förändrat lärandeuppdrag som på ett tydligare sätt inlemmar fritidshemmen i utbildningssystemet. Leda fritidshemmet ger skolledare de nödvändiga redskap som krävs för att leda och styra fritidshemmet. Med utgångspunkt i forskning och med…
Ämnesdidaktiken är en viktig del av lärarutbildningen och den mest avgörande komponenten i det som kallas avancerad lärarkompetens. Ämnesdidaktiken ansvarar för att lärarstudenter och lärare behärskar skolans ämnen så att de kan undervisa om dem på ett sådant sätt att barnen, eleverna eller studenterna lär sig det de…
Hur gör ämnesläraren för att undervisa och planera för tänkande och kreativitet? Hur kan elever lära sig gott tänkande i klassrummet, och hur kan systematiskt tänkande användas för att utveckla lärandet? Kritiskt värderande och kreativt tänkande räknas till de viktigaste framtidskompetenserna och framhålls i läroplanen…
Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Boken består av fristående texter, där forskare, undervisare, rektorer och ledarskapskonsulter bidrar med kunskap från forskning och…
En lättillgänglig bok om högläsning, berättande och samtal i förskolans barngrupper.
Den här boken fokuserar på samtalet om det lästa och berättade. Den redogör på ett enkelt sätt för teorier och forskning om såväl högläsning…
Ett professionellt yrkesspråk är en viktig ingrediens i all yrkesutövning, inte minst inom akademiska yrken som exempelvis förskollärare. Genom de professionella begreppen kan förskollärare och personal analysera och gemensamt reflektera över samt utveckla företeelser i förskolan utifrån beprövad erfarenhet och…
Många förknippar kanske matematik med skolbänken, men har du tänkt på att ämnet är ett av mänsklighetens största uppfinningar – till stor hjälp, inte minst vid pysselstunden, på bandyplan, i återbrukshörnan eller på utfykten. Det…
Fritidshemmets förtydligade läroplansuppdrag innebär att verksamheten måste utveckla strukturerade och målstyrda arbetsformer för planering, utvärdering och kvalitetsuppföljning. Den här boken beskriver hur fritidshemmets personal och ledning kan ta sig an detta nya didaktiska uppdrag. Fritidshemmets mål och resultat…
En bok om fritidshemmets viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever.
Undervisningen i fritidshem består av tre tydliga områden – eftermiddagstiden, rasten och stöd under den timplanebundna tiden. Alla tre områden är redskap för att ge eleverna…
I undervisningssituationen ställs läraren inför en rad olika utmaningar. Läraren ska lära eleverna ett tänkt innehåll, skapa relationer, trygghet och studiero samtidigt som undervisningen ska ge ett starkt resultat. Erfarna och framgångsrika lärare har med tiden utvecklat…